lördag 29 september 2012

Catch första Heelerhane på BHP

I dag har Catch (Procordia's Catch A Fire) genomgått BHP-test (beteende- och personlighetstest) i Bjuv.
7 Heelers har hitills genomför testet och Catch var första hanen.

Det var under spöregn som vi gick testbanan men det bekom honom inte nämnvärt. Pga av vädret och brist på fotograf har jag inga bilder att bjuda på. Men testresultatet finns redan att beskåda på SKK. Titta på hunddata och/eller avelsdata.

Vad gäller Catch prov så tycker jag mig vara nöjd med hans genomförande och anser det stämma rätt så bra på hur jag uppfattar honom till vardags. Dock så trasslade han in sig i kopplet vid skottmomentet och reagerade på att funktionären som skulle avlossa skotten gick i väg, så just den biten tycker jag inte riktigt stämmer då han annars är oberörd av skott. Inte för att bedömningen på det momentet var helt galet men jag hade ju så klart velat att det skulle vara toppbetyg. Men till saken när man gör sådana här test hör ju dagsformen och andra förhållanden som kan skifta.

Får säga att jag fick en positiv bild av hur testet var utformat och det vore kul om fler Heelers testades så att vi kan få en bredare bild av hur vår ras beteende. Det är en tillgång för avelsarbetet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar