lördag 3 maj 2014

Agility i Höör

Vår "boplats" för några timmar.

Tidig morgon men jag lyckades få med mig hela familjen på tävling i Höör. Rätt så behagligt väder för tävling, både för att springa i och att sitta i men vi tog ändå med tältet för att ha våra saker samlade och för att få skugga och lä.

Riga startade två klasser, agility 1 och hopp 1. Riga hade stundom riktigt bra fart och fokus, stundom okoncentrerad och vida bågar. Jag fick verkligen jobba med henne, läsa av och styra upp. Ändå rätt nöjd med henne. Hon är än så länge orutinerad och jag ser varje start mer som träning än tävling.
Detta var sista tävlingen för hennes del nu på ett tag. Förhoppningsvis blir det valpar i sommar och sedan mer agility framåt sensommaren igen för Rigas del.

Sally startade bara agility 1, som hade en passage mitt i banan att sätta tänderna i. En form av staket där jag hade några olika alternativ på hur vi skulle ta oss igenom det. Det var bara en banvandring för samtliga storleksklasser och det ställer verkligen till det när man springer med fler hundar. Svårt att gå banan för två hundar, alltså på helt olika sätt, och sedan hålla det fokuset till första loppet, ställa om till bana nr två (utan banvandring) och springa det loppet.
Det blev inte riktigt som jag hade tänkt vid passagen, jag fick nödlösa lite (och det märker Sally så väl). Två vägringar och en rivning blev resultatet i mål. Men något att glädjas över är att hennes kontaktfält är så fina. River gör hon lätt när det blir långt mellan hindrena (som så ofta i agklass), då blir hennes språng flacka. Men, trots detta kom Sally på en 6:e plats!

Svettig matte och nöjda hundar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar