måndag 27 januari 2014

Motivation

I inlägg efter inlägg har ni fått följa med på promenad. Det är allt som händer, skriver jag. Riktigt så är det ju inte. Det fattar ni nog också. Det är ju mycket i vardagen som händer men som aldrig hamnar i bloggen i ord. Detta är även en kennelblogg, så det är ju främst det som handlar om hundarna som är tänkt att hamna här.
Promenader blir det då mest av. För det är det vi gör mest. Men det är inte det enda. Varje hund har det den tränar på. Men ett inlägg blir ju oftast bättre med en bild och det är här det svåra kommer in, att fota och träna samtidigt.

Nu är jag av den uppfattningen att det viktigaste för mina hundar är att de har en bra vardag och funkar fint i vårt familjeliv. Att de går lugnt och avslappnat på promenaden, lyssnar på kommandon de får (komma, stanna, gå nära - ja sånt). Att de är harmoniska inne är också en grej som jag vill ska funka. För vissa är det enkelt och för andra lite svårare.

Utöver detta aktiveras mina hundar på olika sätt och på olika nivåer. Nu under vinterhalvåret är det dock svårare att få till någon träning i mer omfattande bemärkelse. Det är mörkt, väder och vind spelar en stor roll och möjligheten att komma ut med barnen i släptåg. Jag har dessutom lite extra svårt att motivera mig på vinterhalvåret. Det är som att halva hjärnan har gått i ide.

För att inte hamna under ytan och allt känns allt för tungt (ja, jag har varit där i depression en gång) så gäller det att motivera i tanken och sedan bara köra på. Så, för att lyckas med detta - att ta sig igenom vintern tills allt blir roligare och lättare, har jag tänkt att vi skall vara så väl förberedda vi kan när våren väl kommer. Därför har jag (och hundarna) lagt lite extra krut på promenaderna. Promenaderna kan som oftast genomföras på ett eller annat sätt, oavsett väglag, väder och allt annat som kan ställa till det. Annat är det ju med agilityträningen och cyklingen tex. Där är det ju rätt viktigt att underlaget är bra. Promenader kostar dessutom inget, förutom tid och ork (som ju faktiskt blir på plus också).

Jag försöker sätta upp mål för varje vecka och tangera tid, tempo, längd i olika variationer. För att motivera mig tänker jag som så att vi ska ha den bästa konditionen vi kan få till så att när väl våren är här och vi kan ut och träna och tävla bäst vi vill så skall vi iallafall inte behöva börja med att konditionsträna. Till min hjälp har jag en app i mobilen som registrerar hur långt vi har gått, hur ofta och vilken aktivitet som är utförd. Det tycker jag hjälper mycket. Att faktiskt se vad man har gjort och inte. För det blir lätt att minnet sviker annars och man glömmer bort vilka dagar man gjorde vad. Här får jag svart på vitt och ser mitt resultat och förhoppningsvis förbättring.

När väl väder och underlag tillåter så gäller det att passa på. Träna agility eller vad nu som lockar mest. För i morgon kan det vara snöstorm igen.

När det krisar så finns det även inomhusträning att göra. För agilityns del kan man träna svängar (utan att hoppa), kontaktfält (med hjälp av lite hjälpmedel). Fantasi är bra att ha!

Vissa har vintern som viloperiod - vi kör upptrappning!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar