söndag 2 februari 2014

Pang, boom, brak!

Minns ni nyår? Det hoppas jag att ni gör. Har du en hund som är känslig för ljud så kanske du dessutom minns nyårsafton med vånda.

Träningen inför nästa nyår börjar bäst nu (och inte i december).

Jag har kollat AppStore och hittade en app som är helt ok i träningssyfte för hunden som är rädd, eller för hunden som du inte vill ska bli rädd.
Det finns också CD-skivor med fyrverkeriljud att köpa. Dessa har jag hört bra om. Fördelen med att ha ljuden i mobilen är att du enklare kan använda den utomhus och kanske lägga den en bit ifrån dig för mer verklighetstrogen känsla. Jag har dessutom använt mig av högtalare för att få mer kraft i ljuden.

En bra sak att tänka på när du tränar din hund är att rädslan inte skall förstärkas utan det som ska uppnås är att hunden lär sig acceptera ljuden och känna ett lugn. Därför är det viktigt att göra träningen till en positiv stund och börja på lagom nivå. Kanske att ni har ljuden på låg nivå under en lekstund. Eller under godissök. Lägg upp träningen på bästa sätt för just din hund. Gör det till en vardaglig rutin i lagom omfattning och under en lång period, så det inte blir för mastigt på en gång. Det är långt kvar till nyår, så ni hinner förbereda er väl!



1 kommentar: