torsdag 6 februari 2014

Utställningsträning

Årets första utställning närmar sig och det är dags att kolla av att Catch (som är den som ska visas) fortfarande kommer ihåg hur jag vill att han ska visa sig och stå vid uppställning. När hundarna är unga lägger jag mycket tid på detta men när de blir äldre så räcker det med att friska upp träningen inför utställning.

Heelern ska visas fritt, dvs den visas i löst koppel och ställs upp utan att man flyttar tassar med händerna eller håller huvud och svans. Att visa hunden fritt kräver minst lika mycket träning om resultatet ska bli så bra som möjligt.

Att ha någon som står vid sidan (vid träningen, på utställning är det mot reglerna) och fungerar som ett extra öga är ovärderligt. Det kan göra stor skillnad på hur hunden visar sig i rörelse om man t.ex går fort eller sakta. Vid stående kan rygglinjen bli annorlunda om hunden tittar för mycket upp på handlern eller om den håller huvudet mer rakt. Här spelar det in hur nära handlern hunden står. Hur hunden står med bakbenen kan också vara svårt att se ovanifrån.

Har man ingen person (med lite öga för hund) kan man göra som jag gjorde i dag och rigga upp kameran och filma en snutt.
Denna film är tänkt för mig själv för att bl.a. kolla just detta med huvudets placering som jag nämnde ovan. Jag tänkte att jag kunde dela med mig av den till er som är intresserade av att se. Den är alltså inte filmad som någon instruktionsfilm. Tyvärr blev det lite för skarpt med snön i bakgrunden för att kunna se hur Catch rör sig i olika tempon. Han ser mest ut som ett svart ludd som guppar fram och tillbaka. Men men. Som sagt var den från början bara tänkt till mig.

Som ni ser rättar jag min hund genom att backa den med benet. Inget är rätt eller fel men jag gör så här då jag tycker att det är det som har funkat bäst när man har liten yta att röra sig på t.ex med många hundar i ringen. Kan vara både liten yta och tidspress vid visning i finalringen och då har detta sätt funkat bäst för mig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar