måndag 21 juli 2014

Hinderbygge eller DIY


I helgen har jag byggt mina egna agilityhinder. Jag behövde fler hinder på min agilitybana men att köpa färdiga blev alldeles för dyrt, så jag besöt att testa att bygga eget hinder. Jag har tittat runt på olika hindertyper och designat så som jag tycker blir bäst både för funktion och det estetiska (och vad jag klarar av). Jag vill ha hinder som står kvar i lite blåst, är lätta att lyfta och flytta, är så säkra för hunden som möjligt och som ser snygga ut.

Materialet jag har använt heter staketribba och finns på tex Byggmax för 9,15 kr/m. Till hoppbommen har jag använt en 120 cm lång rundstav. Kostnad för denna blev ca 23 kr. Totalt har alltså varje hinder kostat ca 100 kr (då har jag inte räknat med skruv och materialet för bomhållarna för det hade vi hemma).

Hindrena blev relativt lätta att lyfta och flytta men jag tror ändå att de ska stå stadigt på banan trots vind.
Jag är överlag nöjd med bygget av hindrena. Perfektionisten i mig tycker att vinklarna kunde varit snyggare. Det var något som var svårt att åstakomma med vår såg då den inte riktigt sågade helt rakt. Men funktionen är ju den samma. Nu återstår att se vad de håller för ute på banan. De kommer att stå ute större delen av året så framtiden får utsvisa hur materialet klarar det. Möjligen kommer jag måla dem i någon färg. Men det blir i så fall till nästa år i och med att jag har använt tryckimpregnerat virke.

Ritning av ett hinderstöd.

Ramen på första hinderstödet färdigt.
Ribborna på infångaren på plats.
Sally inspekterar, sugen på att testa det färdiga resultatet.
Så var de plötsligt två. Det gick fortare än förväntat att göra ett hinder
(men så hade jag viss hjälp av Hugo med).
Ville ha en så säker (och billig) bomhållare som möjligt.
Fick detta tips från en agilitygrupp. En bit vattenslang och buntband.
Håller sig på plats men ändå smidigt att höja och sänka.
Inte någon vass kant som hundarna kan göra illa sig på om de hoppar för nära.

Numrerade ut höjder. Ändrade till nästa hinder
och märkte ut 25, 35, 45, 55, 65 cm i stället. Kom på att det är
vanligare höjder vid tävling.

Valparna var också med vid tillfälle i bygget. Bra träning för dem att
höra skruvdragare, såg osv. Som synes inga problem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar