lördag 12 april 2014

Agility i Trelleborg

Innan solen ens hade stigit upp klev jag ur min säng, rastade hundar och gav dem mat. Därefter drog jag, Sally och Riga iväg på dimmtäckta vägar för att tävla agility i Trelleborg.
Det var ett bra tag sedan jag var aktiv med tävlandet och jag kände mig allt lite ringrostig på att packa bilen, stiga upp i mörker och gå bana på daggvåta fält. Men de gamla takterna finns där. Det gäller bara att väcka dem till liv. Tillsammans hjälpte vi varandra att minnas systemet, Sally och jag. Riga är ung och grön. Har ingen aning om hur det brukar vara. Men lagom tills det var dags för hennes lopp hade jag vaknat till liv.

Sally var först ut i agilityklass 1. Två rivningar var resultatet i mål på en bana jag med all största sannolikhet trodde skulle gå åt skogen. Banorna har blivit otroligt mycket mer tekniska nu för tiden, även i lägsta klassen.

Rigas tur var det sedan. Först i hoppklass 1. En miss i slalom men jag tog inte om för jag ville inte riskera att fastna där och förlora fart och glädje. Då blev det disk men i övrigt ett felfritt lopp. Jätte duktig Riga!

I agilityklassen (samma bana som Sally sprungit) var hon lite mindre fokuserad. Klart. Hennes andra tävling. Att ladda om kräver rutin. Två vägringar (för stora svängar) och en touch med min hand gick vi i mål med 18 fel (ja det blir lätt tidsfel också när stora lovar görs). Ändå bra jobbat att ta sig i mål på hennes andra tävling.

Solen sken, hundarna var duktiga och tävlingsplatsen erbjöd vegetariskt alternativ på grillen. En riktigt bra förmiddag med andra ord!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar