tisdag 1 april 2014

Certifierad!!!

Denna helg har varit fylld med hundaktiviteter. Hillstar's Blue Moon Rocket har parat sin första tik. Eftersom tiken hör hemma i Finland blev det smidigast att vi träffades i Stockholm, ungefär halva vägen var. "Plex" är ju inte min hund men då jag är mammaledig erbjöd jag mig att köra upp honom och samtidigt passa på att hälsa på min mamma som ju bor i Huvudstaden.

Men det var inte hela storyn. När tiken väl börjat löpa och vi bestämt dag att träffas bestämde jag mig för att åka upp en dag tidigare för att slutföra det jag och Catch har kämpat för hela vintern. 
Jag har inte nämt något om detta tidigare i bloggen för att jag inte visste om vi skulle klara det eller ej och för att det är så nytt.  Men nu har alltså jag och Catch gjort vårat examensprov på utbildningen för att bli certifierad B.A.D hund och blivit godkända. Catch kan alltså titulera sig CERTIFIERAD B.A.D HUND. Vi är det tredje ekipaget i Sverige att genomföra utbildningen och Catch är den första Lancashire heelern!

Catch i sin flytväst med Certifieringstecken.

Detta är en ny satsning inom vårdhunds-området. En B.A.D-hund skall motivera barn att lära sig simma. Antalet barn som lärt sig simma har för varje år minskat och drunkningsolyckorna blir allt fler.  Nu görs en ny satsning för att ändra på den statistiken och då tas hundar till hjälp. Det har visat stor framgång när hundar har används inom andra områden.
Hur kan hundar då hjälpa barnen? Jo, nya studier visar att barn har lättare att lära sig hundsim än klassisk stil och vilka är bättre att visa än hundar? Barnen blir inspirerade av att följa hunden i bassängen och härma dess sätt att simma. Hunden visar barnen med sitt kroppspråk så simundervisningen fungerar för barn oavsett deras eget språk, vilket gör det enklare för invandrare och handikappade. 
Jag har samarbete med två badhus här i Skåne. De har varsin mindre bassäng som kommer att användas en gång i veckan för detta ändamål då de är enklare att tömma och rengöra efter varje hundsimning. Jag kommer lägga mer info på min hemsida när datum för kurser är klara. Tanken är att köra igång till sommaren.


Vill du läsa mer om B.A.D hundutbildningen (Bathing Approved Dog) så kan du gå in på www.bathingdog.com

Vill du se mer om Hillstar's Blue Moon Rockets kommande kull kika in på www.minimonsterit.kotisivukone.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar