torsdag 26 juni 2014

Avmaskning

Då var valparna avmaskade för första gången.
Det är inte helt enkelt att avmaska små valpar runt halvkilot när avmaskningssprutans lägsta sträck är för hundar från 2 kg. Genom åren har vi löst detta på lite olika sätt. Varje gång har jag känt mig lite som en matematiker när jag räknat ut hur mycket jag ska ge varje noga vägd valp. Jag har påtalat detta för läkemedelstillverkare och distributör och hoppas verkligen att de snart gör en smidigare lösning. Inte kan jag vara den enda som brottas med den här problematiken med tanke på hur många småhundsraser som finns och de fakto att valpar är de som oftast avmaskas.

Tänker bjuda på ett tips på lösning hur jag smidigast löst avmaskningsfrågan. Vore jätte intressant att höra hur ni andra uppfödare gör!

Jag trycker ut avmaskningsmedlet i en mindre spruta med fler streck och räknar noga ut vad varje delstreck blir. På så vis har jag en spruta att stoppa i munnen på valparna och minskar risken för att medlet kommer på andra ställen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar