söndag 8 juni 2014

D-kullen är här!

Idag är Riga på dygn 63, räknat från första parningsdag. Jag har sovit på gästsängen, bredvid valplådan där Riga ligger, de senaste dagarna och varje morgon har jag tänkt "nähänä, inga valpar i natt heller". Så gjorde jag även denna morgon. Det var bara till att sträcka fötterna utanför täcket och sätta fart med dagen. Men se då, då startade valpningen. Vattnet gick och jag skyndade mig att dra ut Riga för rastning innan det drog igång på allvar.

Detta är vår sjätte kull och hittills har vi klarat oss utan större komplikationer. En vända blev det till djurjukhuset en gång men inget ingrepp gjordes då, fast det var nära. Så när första valpen i denna kull kom ut och var så liten, så liten, fick jag en klump i magen. Men valpen visade livsvilja och jag hoppas det håller i sig. Andra valpen kom tätt efter men den andades inte. Både jag och Riga hjälptes åt att torka och massera men den förblev livlös. Min första döfödda valp, tänkte jag, lade valpen åt sidan och förlikade mig med tanken att någongång händer det ju och att jag skulle klara det trots min fobi för döda djur. Men se då spratt det till i ett ben och både jag och Riga reagerade på en sekund och gav den en omgång till. Jag masserade hårt med en handduk och hon bände upp munnen på valpen med sin tunga och slickade den praktiskt taget i halsen. Den började andas oregelbundet men till slut så blev det allt mer jämnt. Den gav till ett livskraftigt vrål och visade tydligt att den var redo för spenjakt.

Efter de två första flöt valpningen på och resterande tre föddes snabbt och lätt.

Nyfödda valpar är sköra och läget kan förändras snabbt, likaså med Riga gäller det att ha koll. Mjölkstockning och livmodersinflamation kan drabba henne, bland annat. Alla moderkakorna har ännu inte kommit ut så det gäller att ha extra koll på temp och allmäntillstånd. Den lilla valpen är fortfarande pigg och äter själv men det gäller ändå att se till att den kommer åt spenarna och inte puttas bort av sina dubbelt så stora syskon. Den har inget hull att ta av så jag får inte heller riskera att den ligger själv och blir kall. Jag har stödmatat den lite för att vara på säkra sidan att den får i sig något.

Trött Riga.

3 tikar och två hanar blev alltså resultatet. Kommer att uppdatera mer om kullen på hemsidan när tiden räcker till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar