lördag 15 januari 2011

Felix

Så var det återigen Felixdagen...
För er som inte kommer ihåg eller har riktig koll på detta så skojade vi lite med våra grannar, enligt en gammal Skånsk tradition. Förra året såg han ut så här, vår käre vän Felix. Hela storyn finns också här.

I år hade vi på känn att det skulle hämnas...
Stefan ringde redan på morgonen från bilen på väg till jobbet. "Bara så att du vet sitter det en Felixgubbe vid busskuren". Jaha. Misstankarna var starka och pekade direkt på grannarna i Högås. Jag och Wilgot hoppade in i bilen och på vägen in till stan svängde vi in bakom stallet på Högås gård och sedan smög jag och Felix in i stallet. Felix lämnades på en pall vid porten till foderförrådet.

Felix in the dark.
Väl hemma igen höll jag koll ut mot gården och hundarna fick allt gå ut lite extra ofta för att kolla läget.
På eftermiddagen när det var dags att ta in hästarna stack några av hundarna ner mot infartsvägen och började stormskälla. Japp, där var han igen. Strax efter busskuren stod han och väntade. Till och med jag blev lite rädd fast att jag visste vem det var.

Lägligt kom Stefan just då hem från jobbet. "Ingen idé att kliva ur bilen", sa jag. "Lämna tillbaka gubben på en gång". Sagt och gjort, Stefan tog en vända till Högås. Gubben lämnades framför porten till Storbondens maskinhall.

Hela kvällen höll vi koll. Jag gick till och med några extra vändor runt stallet och tänkte ett ta att "Ha! Här har de gått, det syns tydliga spår i snön." Tills jag insåg att det var ju faktiskt mina egna spår sedan en tidigare runda.

Medan jag borstade tänderna sent på kvällen släppte jag ut hundarna på gårdsplanen. De skällde som bara den och jag fick starka vibbar att Felix var tillbaka. "Gå en runda du, Stefan". Sa jag, men Stefan var också trött så vi fick se oss besergrade i Felixleken.


Felix, i hundlekvänliga strumpor.

I morse fick jag till min förvåning se att Felixgubben hade avancerat och satt sig utanför stalldörren. Inte så långt bort, vid porten till hösilagerummet, hade han sitt sällskap. Det måste vara Felicia, klädd i en smakfull tomatröd dräkt.

He he he! Jag har redan planen klar för nästa år... 

Felicia månne?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar