onsdag 29 december 2010

Nu är glada julen slut

Julen är över för denna gång. Stämningen har verkligen varit vintrig. Höga drivor och djupa dalar. Snön har levt sitt egna liv och ställt till det med framkomligheten. Mamma kom dock lyckligt fram med tåget, både hit och hem. Försening blev det så klart men inte så farligt ändå.

Vattnet i stallet har hållt sig bra länge men på juldagen skulle det så klart till att frysa. Det vara bara till att bära hinkar innefrån. Många är minnena av detta från Norrland men för att vara helt ärlig så ligger Skåne nu i täten på antal tillfällen detta har hänt. I går fick jag lyckligtvis igång vattnet igen och jag hoppas att det håller i sig. Om inte annat så har jag min trofasta vän, kupévärmaren.

Gårdens katter gör inte många knop. De ligger mest och myser inne i varma sadelkammaren. Någon utflykt till gödselstacken för att spana efter möss gör de då och då. Men bara när jag nyss har varit där och tömt kärran så att de har varmt underlag på utkiksposten.

Många var julklapparna under granen. Mest till Wilgot så klart, som gillade kartongerna och vykorten lika mycket som presenterna. Lite roar de små säger man väl?!

Själv fick jag också en hel bunt med fina presenter som jag är riktigt glad över.

Nu väntar nyår. Hoppas att den blir lugn och att grannarna sparar på krutet.

Fina tekoppar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar